Skip to main content

The Temple of Dendur


Period: Roman Period Reign: reign of Augustus Caesar Date: ca. 15 B.C. Geography: Egypt, Nubia, Dendur, West bank of the Nile River, 50 miles South of Aswan Medium: Aeolian Sandstone Dimensions: L. from gate to rear of temple 24 m 60 cm (82 ft.) Credit Line: Given to the United States by Egypt in 1965, awarded to The Metropolitan Museum of Art in 1967, and installed in The Sackler Wing in 1978 Accession Number: 68.154

The Metropolitan Museum -New York City-

Egyptian temples were not simply houses for a cult image but also represented, in their design and decoration, a variety of religious and mythological concepts. One important symbolic aspect was based on the understanding of the temple as an image of the natural world as the Egyptians knew it. Lining the temple base are carvings of papyrus and lotus plants that seem to grow from water, symbolized by figures of the Nile god Hapy. The two columns on the porch rise toward the sky like tall bundles of papyrus stalks with lotus blossoms bound with them. Above the gate and temple entrance are images of the sun disk flanked by the outspread wings of Horus, the sky god. The sky is also represented by the vultures, wings outspread, that appear on the ceiling of the entrance porch.
On the outer walls between earth and sky are carved scenes of the king making offerings to deities who hold scepters and the ankh, the symbol of life. The figures are carved in sunk relief. In the brilliant Egyptian sunlight, shadows cast along the figures' edges would have emphasized their outlines. Isis, Osiris, their son Horus, and the other deities are identified by their crowns and the inscriptions beside their figures. These scenes are repeated in two horizontal registers. The king is identified by his regalia and by his names, which appear close to his head in elongated oval shapes called cartouches; many of the cartouches simply read "pharaoh." This king was actually Caesar Augustus of Rome, who, as ruler of Egypt, had himself depicted in the traditional regalia of the pharaoh. Augustus had many temples erected in Egyptian style, honoring Egyptian deities. This small temple, built about 15 B.C., honored the goddess Isis and, beside her, Pedesi and Pihor, deified sons of a local Nubian chieftain.
In the first room of the temple, reliefs again show the "pharaoh" praying and offering to the gods, but the relief here is raised from the background so that the figures can be seen easily in the more indirect light. From this room one can look into the temple past the middle room used for offering ceremonies and into the sanctuary of the goddess Isis. The only carvings in these two rooms are around the door frame leading into the sanctuary and on the back wall of the sanctuary, where a relief depicts Pihor worshiping Isis, and below – partly destroyed – Pedesi worshiping Osiris.

Popular posts from this blog

الغاء الجاذبية عند بناء الاهرامات

النظريات السابقة والآراء المختلفة عن أسلوب بناء الأ هرامات بـعـد أيـام قـليلة فـقـط مـن إرسـالي رسـالـة لجـريـدة الأهـرام أعلنها فيها اكتشافي للسر الهندسي الحقيقي لبناء الهـرم الأكبـر .. وطلبي مساعدة مؤسسة الأهرام لإعـلان هذا الاكتشاف البالغ الأهمية للعـالم كلـه .. وفي صباح يوم  السبت  18  يوليو  1998 م  .. إذ بي أفاجأ بحملة صحفية قادتها مؤسسة الأهرام للتغطية على كشفي الهام لأسباب لا يعلمها إلا اللـه .. وبدأت الحملة بنشـر الخبر التالي في  الصفحة الاولى  من جريدة الاهرام .. يقول الخبر بالحرف الواحد : ( الفراعنة ألغوا الجاذبية عند رفع أحجار الأهرامات ) ( أكد فريق من علماء هندسة العمارة وعلم المصريات أن الفراعنة تمكنوا من إلغاء الجاذبية الأرضية عند رفع الأحجار التي استخدمت في بناء الأهرامات وتحريكها لمسافات طويلة وذلك عن طريق توجيه ذبذبات صوتية خاصة وشحنات كهروستاتيكية لتسهيل عملية رفعها . صورة المقـال وصرح الدكتور أستاذ هندسة العمارة بالجامعة وخبير علم المصريات للمحرر العلمي بأن هذا التفسير لطريقة بناء الاهرامات جاء من خلال برديتين .. ...

Sex in Ancient Egyptian:

Top of Form Egyptians believed that radishes were aphrodisiacs. Lettuce has been described a the Viagra of the Egyptian era. The sexual genitalia of animals was believed to promote youth and sexual vigor. Body paste and facial creams were made of calf penises and vulva's.

حضارة اليمن : ذو نواس الحميري ومحرقة المسيحيين

رسم تخيلي لذو نواس بريشة اليهودي بين إبراهامسن كانت اليمن في أيام الحميريين تجمع الكثير من الديانات منهم من بقي على الوثنية وكان للمسيحيين وجود وكانوا ملوكا على حمير بلإضافة لوجود يهودي قوي فاليهود إن لم يكونوا ملوكا فإن بعض الأشراف وأقيال القبائل كان يهوديا بلا شك. وردت نصوص مثل :"برك وتبرك سم رحمن ذو سمين ويسرائيل وإلهمو رب يهود ذي حرض بدهمو شهرم" وترجمة النص :" تبارك اسم رحمن صاحب السماء إله إسرائيل رب يهود الذي ساعد عبده شهر"  وورد نص يشير إلى استقلال القبائل نماء روح العصبية والتحزب القبلي التي لاتعرف مصلحة سوى مصلحة القبيلة. فورد عن حروب بين كندة ومذحج وأرحب و"ثعلبن" (وقد تكون ثعلبن هذه هي المقصود بها دوس ثعلبان الواردة في كتب الإخباريين  ) ومضر  في عهد ملك يدعى "معد يكرب يعفر"  يرجع الباحثون تاريخ النص المسندي إلى سنة 516 للميلاد  ذكر أهل الأخبار أن ملكا يدعى "لخيعة ينوف ذو شناتر" كان قبل ذو نواس ولم تكتشف كتابة بخط المسند تشير إلى ذلك ولا إلى "ذو نواس" بهذا الاسم. فقد ورد اسمه بصيغة ...